Räntti: Aika siirtyä yleistiedosta erikoistumiseen

Mielipide

Lasse Raudaskoski
Antti Kyrö

Lukiokoulutus sisältää useista aineista pakollisia kursseja, jotka on suoritettava päästäkseen lukion läpi. Mutta kun pysähtyy pohtimaan asiaa, mitä nämä kurssit oikein antavat itselle? Ensimmäiset kurssit ovat vain pintaraapaisuja aineista, ja useat ovat kertausta yläkoulun opinnoista. Mihin lukiolainen tarvitsee tätä yleistietoa jokaisesta aineesta – niin, eipä juuri mihinkään.

Sen sijaan, että meillä on suuri määrä pakollisia kursseja käytävänä, voitaisiin lukiokoulutukseen lisätä valinnanvapautta ja antaa opiskelijalle mahdollisuus opiskella juuri sitä, mistä hän itse pitää. Samalla voitaisiin lisätä valittavien kurssien määrää jokaisessa aineessa, jotta opiskelijalla olisi mahdollisuus syventää osaamistaan jo lukiossa. Näin Suomeen saataisiin entistä parempaa osaamista ja lukiokoulutuksesta entistä laadukkaampaa ja tehokkaampaa.

Pakollisia kursseja ei tietenkään kannata eikä tule vähentää niissä aineissa, jotka ovat tärkeitä riippumatta alavalinnasta, kuten äidinkieli ja opinto-ohjaus. Pakolliset kurssit olisi myös perusteltua säilyttää niissä aineissa, joissa pakollisten kurssien määrä on jo ennestään suurempi – kuten matematiikka ja historia – koska aineissa, joissa on enintään kaksi pakollista kurssia, ei opi paljoa. Toisin sanoen pakolliset kurssit pitäisi poistaa ainakin niistä aineista, joissa on vain yksi pakollinen kurssi, paitsi terveystiedosta ja psykologiasta, jota ei yläkoulussa entuudestaan opeteta. Niistä aineista, joissa pakollisia kursseja on kaksi, määrä voitaisiin puolestaan vähentää yhteen.

Samalla voitaisiin muuttaa ylioppilaskirjoituksia reaaliaineiden osalta. Niissä merkittävä ja tärkeä muutos olisi vähentää vastausten enimmäismäärää samalla kun pidettäisiin tehtävien määrä samana. Esimerkiksi yhteiskuntaopissa määrä voitaisiin vähentää viidestä tehtävästä kolmeen, mutta kysymykset voisivat käsitellä nykyistä laajempia kokonaisuuksia. Näin opiskelijat pääsisivät osoittamaan todellisen osaamisensa aiheesta, kun aika mahdollistaa aiheen syvällisen käsittelemisen. Nykyisellään kun kilpaillaan tiedon lisäksi myös siitä, kuka saa nopeiten tuotettua tekstiä kuuden tunnin aikarajassa.

Tekstin kirjoittaja Lasse Raudaskoski on viime kevään ylioppilas Nivalan lukiosta.

Julkaistu 2.11. ilmestyneessä Improbatur 4/2020 -lehdessä Räntti-mielipidepalstalla, jolla lukijamme avautuvat lukiolaisille tärkeistä ja ajankohtaisista aiheista.

Onko sinulla mielipide, jonka haluaisit jakaa? Lähetä kirjoituksesi meille osoitteeseen improbatur@lukio.fi! Toimitus pidättää itsellään oikeuden julkaistavan tekstin muutoksiin. Julkaisemme palstalla lukiolaisten mielipidetekstejä.

Jaa: