Huolettaako korona ja poikkeusolot? Näillä keinoilla lievität tilanteesta johtuvaa ahdistusta

Ilmiöt ja yhteiskunta

Improbatur keräsi lukiolaisilta ja psykologilta viisi vinkkiä poikkeuksellisessa tilanteessa selviämiseen.


Tuukka Tuomasjukka
Laura Piiroinen

Koronaviruksen takia tehdyt varotoimenpiteet ovat siirtäneet Suomen lukiolaiset koteihinsa etäopetuksen varaan. Osa ylioppilaskokeista aikaistettiin lyhyellä aikataululla. Nopeat ja suuret muutokset näkyvät monen opiskelijaan lisääntyneenä stressinä.

Improbatur pyysi kahta lukiolaista ja yhtä opiskelijaterveydenhuollon ammattilaista kertomaan, miten muutos näkyy opiskelijoiden elämässä ja miten keventää arkea koronan aikaan.

Pidä kavereihin yhteyttä matalalla kynnyksellä

”Kalenteri ei ole varmaan koskaan ollut näin tyhjä”, sanoo Kaakkois-Suomen lukiolaisten varapuheenjohtaja Helmi Pykäläinen. Hän opiskelee toista vuotta Lappeenrannan lyseon lukiossa, jossa on noin 700 opiskelijaa.

Päivittäin tai suurissa tapahtumissa näkemisen tilalle on tullut yhteydenpito sosiaalisen median kautta. Pykäläinen kannustaa jakamaan asioita normaalia matalammalla kynnyksellä. Itse hän on katsonut esimerkiksi uutisia tilanteen etenemisestä ystävien kanssa etäyhteydellä.

”Toisessa laitteessa on ollut auki tiedotustilaisuus, ja toisessa on kommentoitu kaverin kanssa, että mikä meno.”

Jätä puskaradio, Jodel ja kommenttikentät

Tapiolan lukion abiturientti Iina Mattila kertoo vähentäneensä uutisten seuraamista. Tilalle hän seuraa esimerkiksi sosiaalisen median lääkäreitä ja viranomaisten tilejä.

”Lopetin Jodelin ja Ilta-Sanomien kommenttien sekä mielipidepalstojen seuramisen tästä aiheesta ihan kokonaan.”

Myös Pykäläinen on rajannut seuraamiaan sosiaalisen median sivuja, jotta vastaan ei tule esimerkiksi kotipaikkakunnan puskaradioryhmien vessapaperikeskusteluja.

”Seuraan muutamaa sellaista paikkaa, joista saan ajankohtaiset faktat, ja sitten olen pitänyt somekanavat, joista näkee ystävien arkea.” 

Salli tunteet ja etäyhteyksien väärinymmärrykset

Naantalin kaupungin johtava koulupsykologi Cecilia Forsman kehottaa pohtimaan, milllaisia tuntemuksia koronaviruksen tuomat muutokset herättävät itsessä. Yksi tunteita herättävä paikka on etäopetus.

Forsmanin mukaan muutos ja uudet kanavat oppimisessa voivat lisätä väärinkäsitysten määrää, kun esimerkiksi kirjoitettua viestiä ei ymmärretä samoin kuin kasvotusten esitettyä.

Tärkeää olisi silti sallia uuden tilanteen tuomat tuntemukset – ja iloita niistä hetkistä, kun viestintä onnistuu.

”Tunteet kuluttavat energiaamme, mutta jos ne haluaa työntää mielestä, tilanteesta saattaa tulla entistäkin kuluttavampi”.

Tee jotain omaa ja konkreettista

Itsenäisyyden tunne lukiolaisen elämässä voi vähentyä koronaviruksen aikaan, kun harrastukset on peruttu ja kodin ulkopuoliset menot pitää jättää väliin, huomauttaa Iina Mattila.

”Yhtäkkiä kaikki kodin ulkopuolella oleva vapaus joutuu pienelle katkolle. Se vaikuttaa meidän ikäisiimme paljon, kun on tottunut siihen, että saa kulkea itsenäisesti”.

Mattila kehottaa ottamaan aikaa, kuten katsomaan Netflixiä. Lisäksi voimattomuuden tunteeseen voi auttaa oman ympäristön parantaminen esimerkiksi siivoamalla. 

Varo etäopiskelun ylisuorittamista

Psykologi Cecilia Forsmanin mukaan on riski, että tunnollisuus korostuu etäopiskelussa.

”Voi olla, että nyt tehdään jopa liian paljon töitä ja unohdetaan levätä”, hän sanoo.

Osa opettajista on Helmi Pykäläisen mukaan korvannut opetuksen puutetta lisäämällä tehtävien määrää, jolloin joihinkin kursseihin vähäisempää syventymistä ei voi korvata läsnäololla tai keskusteluilla.

”Veikkaan, että jos hommat haluaa hoitaa kunnolla, opiskelu tulee olemaan rankempaa. Se vaikuttaa siihen, miten paljon voi priorisoida ja paneutua itselle tärkeisiin aineisiin.”

Jaa: