Kolumni: Anna aikaa ajatella

Mielipide

Annakaisa Tikkinen
Antti Kyrö

Ei ole hoppu hyväksi, eikä kiire kunniaksi. Kiire ei kuulu liikenteeseen. Kysyttiinpä sitten vanhalta kansalta tai vakuutusyhtiöltä, kiire ei saa mairittelevia mainintoja.

Lukiolainen tuntee hyvin kiireen. Arviointiviikko puskee päälle, muistitko palauttaa esseen ajallaan? Usein kurssin loppua lähestyttäessä vauhti yltyy laukkaan. Viimeiset kappaleet voidaan lukea itsenäisesti, ja niin onnistuttiin taas pusertamaan oppikirja kannesta kanteen jakson mitassa. Jostain pitäisi löytää aikaa harrastuksille ja ystäville, rentoutumisellekin.

Painetta ja stressiä kohtaa jokainen joskus elämässään. Sen käsittelyä on ihan hyväkin harjoitella lukio-opintojen aikana, ja kyky hallita ajankäyttöään on myös tärkeä opiskelutaito. Krooninen kiire sen sijaan ei ole hyväksi kenellekään: opiskelu muuttuu suorittamiseksi, yöunetkin voivat kärsiä. Hälytyskellojen pitäisi soida, kun THL:n valtakunnallisen kouluterveyskyselyn mukaan viidennes lukiolaistytöistä on uupuneita ja melkein kolmannes kokee opinnoissaan riittämättömyyden tunnetta.

Lukioillakin on kiire. Parhaillaan ollaan laatimassa uusia opetussuunnitelmia, ja valmista pitäisi tulla koronahärdellin keskellä. Pian koulutuksen järjestäjien on ryhdyttävä valmistelemaan oppivelvollisuuden laajentamista, kun ensi syksystä alkaen oppivelvollisuus jatkuu 18-vuotiaaksi asti. Historialliseksi kutsuttua uudistusta joudutaan toteuttamaan kovalla kiireellä. Lainsäädäntö vaatii paljon valmistelua, joka on uudistuksen tärkein vaihe. Sitä ei saisi tehdä hosuen.

Mistä saataisiin aikaa ajatella sekä lukiolaisille että lukioille? Lisätunteja ei saa taikatempuilla, joten kiireen juurisyihin pitäisi puuttua. Lukiolaisten tilannetta helpottaisivat kevyemmät opetussuunnitelmat ja keskittyminen siihen, mitä lukiossa on kaikkein tärkeintä oppia.

Lukioita ei puolestaan pitäisi kuormittaa uusilla isoilla projekteilla muutenkin ennakoimattomassa korona-ajassa. Aikalisä olisi vielä mahdollinen ja kansanedustajien käsissä, sillä eduskunta käsittelee oppivelvollisuuslakia parhaillaan.

”I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by”, virkkoi kirjailija Douglas Adams. Itse kirjoitan tätä tekstiä kaksi päivää päätoimittajan antaman deadlinen jälkeen. Koko viikon oli hirveä kiire.

Kolumnin kirjoittaja Annakaisa Tikkinen toimi Suomen Lukiolaisten Liiton koulutuspoliittisena asiantuntijana 2014-2020. Suomen Lukiolaisten Liitto on Improbaturin julkaisija. Teksti on julkaistu 2.11. ilmestyneessä Improbatur 4/2020 -lehdessä Liitolta-palstalla, jolla Suomen Lukiolaisten Liiton toimiston väki jakaa ajatuksiaan.

Jaa: