Räntti: Miksi epäaktiivisuus tunneilla laskee arvosanaa?

Mielipide

Tällä palstalla lukiolaiset avautuvat heille tärkeistä ja ajankohtaisista aiheista.

Tiia Strömsholm
Antti Kyrö

Onko epäaktiivisuus tunneilla sellainen asia, joka saa vaikuttaa opiskelijan kurssiarvosanaan laskevasti? Tätä olen mietiskellyt paljon. Onko se paha asia, jos on kurssilla läsnä ja hoitaa hommansa, mutta ei viittaile niin usein? Tuntiaktiivisuuden pitäisi vaikuttaa opiskelijan arvosanaan vain positiivisessa mielessä. Eikö tärkeintä ole se, että opiskelija osoittaa osaamisensa jollain tavalla?

Käydessäni yhtä biologian pakollista kurssia hieman kyseenalaistin opettajani tapaa arvioida tuntiaktiivisuutta. Hänellä oli käytössään aktiivisuustaulukko, jonka avulla hän arvioi oppilaan tuntiaktiivisuutta kurssin lopuksi. Jos esimerkiksi tuntiaktiivisuutesi oli numero yksi, se tarkoitti, että et ollut viitannut tunneilla, ja vaikutti näin ollen laskevasti arvosanaasi. Tämä ei ole mielestäni oikein. Opettajani perusteli käytäntöä sillä, että vaikka olet paikalla, ei se tarkoita, että olet oikeasti läsnä.

Olen yleisesti huomannut, että nykyään opettajat arvostavat todella paljon tuntiaktiivisuutta. En väitä, että se olisi huono asia. Tietenkin aktiivisuus tunneilla antaa opettajalle sellaisen kuvan, että opiskelija oikeasti osaa ja ymmärtää opetetut asiat. Kaikissa tilanteissa epäaktiivisuus ei kuitenkaan saisi vaikuttaa negatiivisesti. Pitäisi ymmärtää, etteivät kaikki tunne oloaan mukaviksi vastatessaan luokassa kysymyksiin. Jos oppilas osoittaa osaamisensa palautettavissa tehtävissä sekä kurssikokeessa, eikä ole häiriöksi tunnilla, niin onko oikein antaa epäaktiivisuuden vaikuttaa arvosanaan?

Miten sitten itse lähtisin korjaamaan tilannetta? Sanoisin, että epäaktiivisuuden tulisi vaikuttaa kurssiarvosanaan vain silloin, jos on esimerkiksi ollut häiriöksi oppitunneilla. Jos opiskelija on koko kurssin ajan höpötellyt vieruskaverinsa kanssa ja jättänyt kurssitehtävät hoitamatta, on ymmärrettävää ottaa huomioon myös epäaktiivisuus.

Jos opiskelija on taas osoittanut osaamisensa kaikella muulla tavalla paitsi tuntiaktiivisuudella, ei tämä saisi vaikuttaa laskevasti arvosanaan. Opettajien tulisi muistaa arvostaa itsenäistä työskentelyä ja sen tuotosta.

Tekstin kirjoittaja Tiia Strömsholm on toisen vuoden opiskelija Sammon keskuslukion viestintälinjalla. Teksti on julkaistu 4.5. ilmestyneessä Improbatur 2/2020 -lehdessä Räntti-mielipidepalstalla, jolla lukijamme avautuvat lukiolaisille tärkeistä ja ajankohtaisista aiheista.

Julkaisemme tällä palstalla lukiolaisten mielipidetekstejä. Onko sinulla mielipide, jonka haluaisit jakaa? Lähetä kirjoituksesi meille osoitteeseen improbatur@lukio.fi! Toimitus pidättää itsellään oikeuden julkaistavan tekstin muutoksiin.

Jaa: